Saturday, July 4, 2009

Pelamin

Tengah hari semalam saya dan rakan-rakan unit makan tengah hari di Penang Village, Alamanda. Bukan makan tengah hari yang biasa tetapi makan besar kerana meraikan seorang pegawai yang akan melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana. Kari kepala ikan, rojak Penang dan macam-macam jadi habuan perut. Akibat leka menikmati juadah, hampir terlupa ada kewajipan yang perlu ditunaikan. Ya, kewajipan itu pastinya solat jumaat.

Jam sudah menunjukkan pukul 1.30 tengah hari. Terus saya bergegas keluar dari Alamanda menuju ke surau di Pusat Kejiranan Presint 16. Sampai sahaja di sana, saya lihat ramai orang sudah berdiri hampir si seluruh kawasan surau. Tiada lagi ruang untuk solat di dalam surau. Di luar kawasan surau juga sudah ramai yang membentang sejadah sendiri membentuk saf-saf di atas kawasan dataran batu-bata di bawah terik matahari. Beberapa minit lagi khatib akan menamatkan khutbah. Perlu segera mencari ruang untuk solat!

Di dalam sudah tiada ruang, di luar juga nampaknya begitu. Akhirnya saya terpaksa menanggalkan sampin yang dipakai untuk dijadikan alas untuk solat di atas tanah di kawasan surau. Mujurlah saya berbaju melayu semalam. Kalau tidak, pasti pakaian akan jadi kotor. Alhamdulillah! Tertunai juga kewajipan walaupun diri sudah bermandi peluh.

Saya masuk semula ke pejabat selepas itu tanpa bersampin. Mana tidaknya, sampin telah kotor terkena tanah. Memang salah berbaju melayu tanpa sampin. Apabila tiba di pejabat saya ditegur oleh seorang rakan pejabat yang berbangsa Cina. "Eh. Mana pergi you punya pelamin? Tak cantiklah pakai ini baju kalau tak pakai pelamin!"

Pengsan!!

3 comments:

Anonymous said...

From JR:
:-)
nampaknya 'cahaya' pelamin semakin menyinari naz....
amin...

Naz said...

JR: Hahaha! Iyolah tu!! cahaya pelamin pebendanya! Tapi mmg kelakarlah bila sampin jadik pelamin. Nanti saya nak hadiahkan kat officemate saya tu kamus dewan la! Hehe!

papaYA said...

Giler ah, pakai pelamin..hehehehe